آشنایی مقدماتی با محیط برنامه نویسی در بیسیک۴اندروید

آشنایی مقدماتی با محیط برنامه نویسی در بیسیک۴اندروید

 

با سلام خدمت دوستان مشتاق به برنامه نویسی اندروید ، امروز آموزش مبتدی و معرفی محیط برنامه نویسی رو آماده کردم واستون با زبانی ساده و دوستانه که امیدوارم ملتفت بشید تا انشاءلله در آینده بطور حرفه ای تر به برنامه نویسی اندروید بپردازیم

 

 

برنامه نویسی بیسیک۴اندروید از دو بخش مهم تشکیل میشه:

۱- Activity
۲- Layout

۱- اکتیویتی شامل بخش کد نویسی می شه. که شما توش کدهاتونو می نویسید. مثلا می خواید بنویسید که اگه مثلا روی فلان دکمه کلیک کرد، این شکل از این جا به مقدار مشخصی آن طرف تر حرکت کنه. که ان شاء الله به طور کامل درباره ی این ها صحبت خواهیم کرد.
۲- قسمت لِیْ اوْت برنامه، که شامل طراحی و ظاهر و قیافه و شکل برنامه ی شما میشه. مثلا می خواید که بالای صفحه مثلا یه عکس گُل باشه و پایینش به صورتی که خودتون دوست دارید مثلا چند تا دکمه بذارید که روی هر دکمه ای متن خاصی نوشته. همه این چیزای ظاهری، مثل رنگ فونت، و رنگ شکل و عکس و …. رو باید توی قسمت لی اوت برنامه درست کرد. و عملکرد هر کدوم از اون ها رو باید توی اکتیویتی ها نوشت.
یعنی اینکه قیافه ی دکمه چه شکلی باشه رو توی لی اوت تعریف می کنن و این که اون دکمه مثلا وقتی روش کلیک شد چی کار کنه رو توی اکتیویتی می نویسن.

 

این توضیحات اولیه رو داشته باشید تا کم کم انشاءالله با برنامه آشنا بشیم.
حالا بخش بخش محیط برنامه نویسی رو در تصاویر زیر معرفی میکنیم:

 

آشنایی مقدماتی با محیط برنامه نویسی در بیسیک4اندروید

 

 

 

آشنایی مقدماتی با محیط برنامه نویسی در بیسیک4اندروید

 

 

آشنایی مقدماتی با محیط برنامه نویسی در بیسیک4اندروید

 

 

 

خب حالا به تب Designer میریم و به این قسمت اشاره ای میکنیم ! که مربوط میشه به طراحی و ظاهر برنامه ای که میخوا بسازید.

 

آشنایی مقدماتی با محیط برنامه نویسی در بیسیک4اندروید

 

 

 

سمت راست یک صفحه ی نسبتا کوچک مشکی رو می بینید که این یک شبیه ساز خیلی ساده از صفحه ی گوشیه که مثلا وقتی شما می خواید یه دکمه توی صفحه تون بذارید یه مربع یا مستطیل به شما در محلی که می خواید باشه میذاره که بگه شما مثلا فلان جا یه دکمه گذاشتید.

 

 

ابزار موجود در دیزاینر رو ببینید که میتونید ازشون استفاده کنید مثلا تکست باکس ، باتن(دکمه) ، …..

 

آشنایی مقدماتی با محیط برنامه نویسی در بیسیک4اندروید

 

حالا ما بطور مثال یکی از ابزار رو انتخاب میکنیم و راجبش توضیحاتی میدیم

 

 

Button

(باتن ، دکمه ، کلید  هرچی که شما بش میگید :| )

 

آشنایی مقدماتی با محیط برنامه نویسی در بیسیک4اندروید

 

 

خب ما یک باتن رو انتخاب کردیم حالا به قسمت تنظیمات مربوط به این باتن اشاره ای خواهیم کرد ، تک تک خاصیت های موجود در تصویر بالا را توضیح خواهیم داد :

 

– (Name) : اولین و مهمترین خصوصیت این باتن اولین خصوصیت آن یعنی Name است. این Name پرکاربردترین خصوصیت در برنامه نویسی Basic 4 Android است.
این Name در حقیقت اسمی است که ما به یک شیء در برنامه مان می دهیم تا کل برنامه از آن استفاده کنیم. یعنی الان این باتن (دکمه) ما که Name آن Button1 است، هرجا ما خواستیم آن را فراخوانی کنیم، از اسم آن استفاده می کنیم.
مثلا ما می خواهیم که این دکمه ی ما وقتی روی آن کلیک شد، بچرخد. در این صورت ما چگونه بگوییم که وقتی رو آن دکمه کلیک شد آن دکمه بچرخد؟! در اینجا باید از Name هر شیء استفاده کرد. یعنی در اینجا می گوییم: وقتی روی Button1 کلیک شد، Button1 بچرخد. در طول برنامه نویسی خیلی خیلی با این Name ها کار داریم.
– (Type) : نشانگر این است که این شیء ما که در Abstract در حال نمایش است از چه نوع شیئی است. که ما وقتی از منوی AddView خواستیم یک شیء اضافه کنیم، چون Button اضافه کردیم اینجا هم نوشته Button.
– (Event Name) : هم زمانی استفاده می شود که بخواهیم برای آن یک Sub بنویسیم. که الآن خیلی با این کاری نداریم. وقتی وارد قسمت کد نویسی شدیم، بیشتر با این مورد آشنا می شویم.
– (Parent) : هم در حقیقت پدر یا مادر این شیء است که می گوید که این Button که نمی تواند روی هوا باشد. بلکه باید مثلا سطحی داشته باشد که روی آن باشد این مورد هم در مورد AddView در کدنویسی بدرد می خورد که با آن آشنا خواهیم شد.
– (Horizontal Anchor) و (Vertical Anchor) : هم در نسخه ی جدید بیسیک فور اندروید اضافه شده که برای این است که وقتی برنامه را در صفحه های بزرگتر مثل تبلت ها اجرا کردیم، دکمه ها مانند صفحه ی های کوچک موبایل بر روی تبلت ها هم ریز نشان داده نشوند و به نسبت مناسب در صفحه قرار گیرند. همچین این کار را می توان با استفاده از قسمت Designer Scripts هم انجام داد که بازهم با آن آشنا خواهیم شد.
– (Left) :  به ما می گوید که شیء ما از سمت چپ صفحه چقدر فاصله دارد.
– (Top) :  به ما می گوید که شیء ما از بالای صفحه چقدر فاصله دارد .
– (Width) :  به ما می گوید که عرض شیء ما چقدر است .
– (Height) : به ما می گوید که ارتفاع یا طول شیء ما چقدر است .
این گزینه در برنامه تا حدی در کارهای گرافیکی اش مهم است. یک دکمه در حقیقت باید سه حالت داشته باشد…

۱- حالت معمولی  (Enabled): یعنی همین حالتی که وقتی یک دکمه را می بینیم چه ظاهری دارد. مثلا قرمز است و دورش خطی مشکی دارد.
۲- حالت فشرده شده (Pressed)  : یعنی حالتی که وقتی کاربر دستش را روی دکمه گذاشته و دکمه در حالت فشرده شده قرار دارد. مثلا آن دکمه ی قرمز که دورش خط مشکی دارد در حال فشرده شدن رنگ قرمزش مشکی می شود و خط دورش که سیاه بود قرمز می شود.
۳- حالت از کار افتاده (Disabled) : گاهی اوقات پیش می آید که نیاز نیست یک دکمه فشرده شود و باید از کار افتاده باشد. این حالت را می توان در ویندوز اینچنین گفت که مثلا وقتی شما یکسری تغییرات در سیستمان انجام می دهید و دکمه ی Apply را می زنید. وقتی این دکمه را زدید، دیگر حالت روشن ندارد و خاکستری شده و انگار که خاموش است..
حال اگر این گزینه روی True به معنای «درست» باشد دکمه ی ما فعال است و قابلیت فشرده شدن دارد، ولی اگر روی گزینه ی False به معنای «غلط» باشد، دکمه ی ما در حالت غیر فعال قرار دارد و با کلیک کردن دکمه هیچ تغییری نمی کند.

 

– (Visible) : هم یکی از چیزهای کاربردی در بیسیک۴اندروید است، به معنای «مرئی بودن». حال اگر این گزینه روی True به معنای «درست» باشد دکمه ی ما فعال است و قابلیت فشرده شدن دارد، ولی اگر روی گزینه ی False به معنای «غلط» باشد، دکمه ی ما در حالت غیر فعال قرار دارد و با کلیک کردن دکمه هیچ تغییری نمی کند.
– (Tag) : است که بیش تر برای این کاربرد دارد که بفهمیم کاربر الآن مثلا دستش را روی کدام دکمه گذاشته. مثلا اگر دکمه ی x تگش ۲ بود از این ۲ می توانیم استفاده کنیم که مثلا فلان صفحه باز شود.
– (Text) : متنی که می خواهیم برای کاربر به نمایش در آید و آنرا ببینید. مثلا اگر جلوی جای خالی تکست بنویسیم «سلام». وقتی کاربر برنامه را بر روی گوشی یا تبلت خود نصب و اجرا کند خواهد دید که روی آن دکمه نوشته شده «سلام».
– (Text Style) : مربوط به ویژگی های متن است. مثلا چه رنگی باشد و سایز فونتش چقدر باشد و …

 

– (Button Properties) :

Enabled و Disabled و Pressed ما از جمله ظاهر آن، مثلا رنگ آن در حالت Button هم ویژگی های دیگر چگونه باشد، را نشان می دهد

 

 

 

امیدوارم که مورد پسندتون باشه ، سرفرصت آموزش و سورس کدهایی آماده میکنم و واستون قرار میدم

موفق باشید

 

admin
۲۳ بهمن ۱۳۹۵
1798 بازدید