فصل دوم: ابزارها (قسمت اول)

فصل دوم: ابزارها (قسمت اول)

 

یکی از مهم ترین پنجره های فتوشاپ، پنجره ای است به نام جعبه ی ابزار که در زیر مشاهده می کنید. جعبه ی ابزار در این تصویر دارای دو ستون است. ولی به احتمال زیاد این جعبه در فتوشاپ شما تنها یک ستون دارد. برای دو ستونه کردن جدول کافی است بر روی پیکان کوچکی که در بالای جعبه ابزار قرار دارد (6.jpg) کلیک کنید تا ستون مضاعف شود. برای برگرداندن به حالت قبلی نیز کافی است مجدداً روی همان پیکان کلیک کنید. حالت دو ستونه برای راحتی کار توصیه می شود.

با کلیک بر روی هر ابزار فلش ماوس (cursor) تبدیل به آن ابزار می گردد.
فصل دوم: ابزارها (قسمت اول)
هر کدام از ابزارها دارای کلید میانبری هستند. اگر ماوس را بر روی یکی از این ابزارها نگه داریم نام آن ابزار به همراه کلید میانبرش در داخل یک پرانتز نوشته می شود.
برای مثال کلید میانبر ابزار gradient حرف G می باشد و این بدین معناست که با فشردن این حرف از صفحه کلید ابزار نامبرده فعال می گردد.
در سمت راست و پایین برخی از ابزارها مثلث کوچکی قرار دارد و این یعنی ابزار موردنظر دارای زیرمجموعه می باشد. برای دیدن زیرمجموعه ی هر ابزار بر روی آن راست کلیک کرده و یا کلیک کرده و نگه می داریم. سپس از منوی آبشاری باز شده ابزار موردنظر خود را انتخاب می کنیم.
ابزارهای انتخاب: در فتوشاپ برای جدا کردن بخشی از تصویر که می خواهیم تنها تغییرات در آن ناحیه صورت پذیرد از انتخاب کردن استفاده می کنیم. مثلاً برای تغییر رنگ موهای یک سوژه در تصویر، ناچاریم که موهای او را «انتخاب» کنیم. در غیر این صورت رنگ تمام تصویر تغییر می کند. برای منتقل کردن یک شخص به یک تصویر دیگر، باید او را «انتخاب» کنیم. در غیر این صورت پیرامون تصویر قبلی هم به تصویر اولیه منتقل می شود. ابزارهای این بخش (به جز چند استثنا) همگی برای انتخاب ناحیه ای از تصویر هستند. ماهیت ناحیه ی انتخابی به ابزار استفاده شده هیچ ارتباطی ندارد و تفاوت ابزارهای فوق تنها در روش انتخاب ناحیه ی انتخابی است. برای مثال یکی از این ابزارها به صورت شابلونی دایره ای بخشی از تصویر را انتخاب می کند، دیگری مستطیل، یک ابزار دیگر امکان انتخاب اشیاء نامنظم را فراهم می سازد و…
برای امتحان هر یک از ابزارهایی که در ادامه توضیح داده می شود یک عکس باز کرده و بر روی آن عمل انتخاب قسمتی را انجام دهید. از قسمت ابزارهای نقاشی براش (قلم مو) را انتخاب کرده و در داخل و خارج ناحیه ی انتخابی اقدام به نقاشی کنید. متوجه عمل نکردن این ابزار (و هر ابزار دیگری) در خارج از ناحیه ی انتخابی خواهید شد.
به بررسی اغلب ابزارهای موجود در این بخش می پردازیم. دقت کنید که بیشتر این ابزارها در گروه زیرمجموعه هستند و برای مشاهده و انتخاب آن ها باید بر روی ابزارهایی که زیرمجموعه دارند راست کلیک کرد (و یا کلیک کرد و نگه داشت). همان طور که قبلاً هم گفته شد در سمت چپ و پایین چنین ابزارهایی مثلث کوچکی به نشانه ی وجود زیرمجموعه وجود دارد.
فصل دوم: ابزارها (قسمت اول)

 

با نگه داشتن کلید شیفت هنگام انتخاب بخشی به صورت مستطیل یا بیضی می توان نسبت طول و عرض شکل را به صورت برابر حفظ کرد (یعنی مربع و دایره کشید).

 

فصل دوم: ابزارها (قسمت اول)

 

 

طرز کار با ابزار انتخاب چندضلعی به صورتی است که با کلیک بر روی یک نقطه انتخاب کردن شکل را آغاز می کنیم. بعد از جابجا کردن ماوس به نقطه ای دیگر خطی از نقطه ی اولیه به این نقطه کشیده می شود (یک ضلع چندضلعی) که با یک بار دیگر کلیک کردن نقطه ی کلیک شده در جای خود فیکس می شود (یک رأس چندضلعی شکل می گیرد) و می توان اضلاع بیشتری به شکل اضافه کرد. این ابزار کارآمدترین ابزار انتخاب در فتوشاپ است. با دوبار کلیک کردن آخرین نقطه ی فیکس شده به نقطه ی اول وصل می شود و شکل بسته ای تشکیل می گردد که همان ناحیه ی انتخابی است (برای وصل شدن نقطه ی اول و آخر در ابزار فاقد خاصیت چندضلعی و آهنربایی (ابزار اول) کافی است کلید ماوس را رها کنید). برای حذف آخرین نقطه ی فیکس شده در هر مرحله نیز کافی است یک بار کلید Backspace فشرده شود.
ابزار انتخاب مغناطیسی نیز زمانی به کار می رود که مرز بین شکل موردنظر و پس زمینه کاملاً مشهود باشد. این ابزار از طریق اختلاف رنگ پیکسل ها مرز ناحیه ی انتخابی را به صورت هوشمند مشخص می کند.
فصل دوم: ابزارها (قسمت اول)
با استفاده از ابزار انتخاب سریع می توان ناحیه ی انتخابی را با قلم مو مشخص کرد. این ابزار از اختلاف رنگ پیکسل ها استفاده می کند.
برای انتخاب یک شکل بسیار مشخص و واضح که تفاوت آن با پیکسل های پس زمینه بسیار مشخص است می توان از چوب جادویی استفاده کرد. تنها با یک کلیک چوب جادویی بر روی یک نقطه پیکسل های مشابه به حالت انتخاب در خواهند آمد. میزان حساسیت چوب جادویی را می توان در نوار ابزار و Tolerance انتخاب کرد. هر چه عدد تولرانس کمتر باشد پیکسل های کمتری انتخاب خواهند شد و ناحیه ی انتخابی کوچک تر و دقیق تر خواهد بود.
چند نکته درباره ی ناحیه ی انتخابی (در حالت های فوق نوع ابزار انتخاب ناحیه هیچ اهمیتی ندارد):
● برای جابجا کردن ناحیه ی انتخابی می توان آن را با ماوس drag نموده و یا از کلیدهای چهارجهته ی کیبورد استفاده نمود. برای سریع تر جابجا شدن تصویر می توان در هنگام استفاده از کلیدهای چهارجهته کلید Shift را نگه داشت. همچنین در صورتی که راستای جابجایی تنها در یک جهت باشد یعنی تنها یکی از مقادیر x و y محور مختصات تغییر و یا قدرمطلق هر دو به یک اندازه تغییر کند و راستای جابجایی بر قطرهای مربعی فرضی باشد (مثل حرکات ممکن برای مهره ی وزیر شطرنج!!) می توان کلید Shift را نگه داشته و نسبت به جابجایی اقدام نمود.
● برای خارج نمودن ناحیه ای از حالت انتخاب بر روی ناحیه ی انتخاب نشده ای از تصویر و یا فضای خالی خاکستری رنگ یک بار کلیک و یا بر روی آن راست کلیک نموده و Deselect را انتخاب می کنیم.
● برای انتخاب کل تصویر در حالی که یکی از ابزارهای انتخاب فعال است کلیدهای Ctrl+A را فشار می دهیم.
● برای حذف کردن ناحیه ای پس از انتخاب آن کلید Delete را فشار می دهیم. در این باره در قسمت لایه ها توضیحات بیشتری خواهیم داد.
● برای افزودن قسمت هایی به ناحیه ی انتخاب شده کلید Shift را فشرده و ناحیه ی موردنظر را انتخاب می کنیم.
● برای کاستن قسمت هایی از ناحیه ی انتخاب شده کلید Alt را فشرده و ناحیه ی موردنظر را انتخاب می کنیم.
● برای اشتراک گیری بین ناحیه ی انتخاب شده از قبل و ناحیه ی مدنظر فعلی دو کلید Alt و Shift را به طور همزمان فشرده و اقدام به اشتراک گیری دو ناحیه می کنیم.
نکته: افزودن، کاستن و اشتراک گیری بین دو ناحیه ی انتخابی از طریق نوار ابزار تمام ابزارهای انتخاب نیز امکان پذیر است. در نوار ابزارِ ابزارهای انتخاب چهار آیکون (برای حالت عادی، افزودن، کاستن و اشتراک گیری) وجود دارد که این امکان از طریق انتخاب آن ها صورت می پذیرد.
● برای انتخاب ناحیه ی مکمل ناحیه ی انتخاب شده (معکوس کردن نواحی انتخاب شده و انتخاب نشده) در حالی که یکی از ابزارهای انتخاب فعال است بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه ی Select Inverse را انتخاب می کنیم.
● برای محو کردن حاشیه های ناحیه ی انتخابی بر روی ناحیه راست کلیک کرده و Feather را انتخاب می کنیم. هر چه این عدد بزرگ تر باشد میزان محو شدگی بیشتر است.
فصل دوم: ابزارها (قسمت اول)
ادامه دارد …
admin
۲۳ بهمن ۱۳۹۵
727 بازدید

 برچسب ها: