فصل هفتم : تنظیم تصاویر

فصل هفتم : تنظیم تصاویر
تنظیم تصاویر عبارت است از تنظیم نور، کنتراست، رنگ و… یک تصویر. تمامی امکانات فتوشاپ در رابطه با تنظیم تصویر در منوی Image قرار دارند.
با هم به بررسی این منو می پردازیم:
فصل هفتم : تنظیم تصاویر
اولین گزینه ی این منو تعیین مد تصویر است که در بخش سایر قابلیت های فتوشاپ در آن توضیح داده شده است (توصیه می شود ابتدا مطلب آن بخش را بخوانید چون پیش نیاز مطالبی است که در ادامه گفته می شود و چون مستقیماً به فتوشاپ ربط نداشتند در بخش متفرقه قرارشان دادیم). ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای سیاه و سفید کردن تصاویر نباید به هیچ وجه از مد Grayscale استفاده کرد. چون در این حالت حتی اگر تصویری رنگی به پروژه اضافه کنیم سیاه و سفید می شود. به جای آن بهتر است از گزینه های دیگری که در ادامه گفته می شود برای سیاه و سفید کردن تصاویر استفاده کنیم. در این صورت مد تصویر همچنان رنگی است. اما پیکسل ها از نقاط رنگی انتخاب نشده اند و می توان به تصویر لایه ی رنگی اضافه نمود.
هنگامی از مد Grayscale استفاده می کنیم که بخواهیم پرینت سیاه و سفید بگیریم و یا بخواهیم تصویر را به مد Bitmap یا Duotone ببریم. چون امکان تبدیل مستقیم مد تصویر به این دو وجود ندارد و باید از مد Grayscale به عنوان واسطه استفاده کنیم.
در مد Bitmap پیکسل ها حاوی کوچکترین حجم اطلاعات هستند. چون یا سفید هستند و یا سیاه. با مد RGB مقایسه کنید که باید در یک پیکسل ذخیره شود که رنگش کدام رنگ از ۱۶ میلیون حالت ممکن برای این مد است!!
در مد Duotone می توان از دو رنگ تا چهار رنگ در طراحی خود استفاده کرد. شاید بسیاری از کتاب ها را دیده باشید که رنگی نیستند ولی حاشیه ها و یا کلمات مهمشان با یک رنگ دیگر است و از یک رنگ دیگر هم به جز مشکی استفاده کرده اند (مثل اغلب کتاب های آموزشی ایران). پس از انتخاب این مد پنجره ای باز می شود که تعداد و رنگ ها را می پرسد. presetهای این پنجره نیز بسیار متنوع هستند. همچنین در کنار هر کانال (رنگ) نموداری وجود دارد که می تواند تیرگی و روشنی رنگ را مشخص کند. حالت این نمودارها بسیار شبیه به نمودار Curve است که در همین فصل بررسی اش کرده ایم.
دومین گزینه ی این منو Adjustments است که پنجره های گزینه های زیرمجموعه ی آن را پس از کلیک کردن بر روی آن ها بررسی می کنیم:
نکته: تغییراتی که با استفاده از این امکانات به وجود می آوریم بر کل پروژه اعمال نمی شوند. بلکه بر روی لایه ی فعال و یا ناحیه ی انتخابی (در صورت وجود) اعمال می شوند.
Brightness/Contrast: این پنجره شامل دو نوار لغزنده است. نوار لغزنده ی Brightness تنظیم کننده ی میزان تیرگی و روشنی تصویر است. با تغییر دادن این نوار پیکسل ها به یک نسبت روشن و یا تیره می شوند. نوار لغزنده ی دومی Contrast است که میزان تضاد پیکسل ها را با هم دیگر تنظیم می کند.
فصل هفتم : تنظیم تصاویر
Levels: در این پنجره با همان نمودار موجود در پنل Histogram و سه لغزنده در محور x آن مواجه می شویم. با استفاده از تغییر مکان این سه لغزنده می توان تیرگی و روشنی تصویر را به مراتب حرفه ای تر از گزینه ی قبلی تنظیم کرد. در پایین این نمودار نوار لغزنده ی دیگری تحت عنوان Output Levels وجود دارد که تنظیم روشنایی تصویر را به صورت یکنواخت (مثل گزینه ی Brightness) بر عهده دارد. مشاهده ی تک تک presetهای این پنجره نیز خالی از لطف نخواهد بود.
فصل هفتم : تنظیم تصاویر
Curves: این پنجره حرفه ای ترین پنجره ی تنظیم نور در فتوشاپ است. با استفاده از این نمودار می توانید تیرگی و روشنایی تصویر را بسیار دقیق تر از دو گزینه ی قبلی کم و زیاد کنید. همچنین در این پنجره تک تک کانال های تصویر نیز تفکیک شده اند. دو ابزار برای دستکاری نمودارها در اختیار شماست. یکی ابزار مارپیچی که در حالت پیشفرض فعال و آیکون آن (در بالا و سمت چپ پنجره) آبی رنگ است و با استفاده از آن می توان نقطه هایی روی نمودار گذاشت و با استفاده از آن شیب نمودار را تغییر داد و دیگری مداد که با استفاده از آن می توان به طور مستقیم در این پنجره نمودار مدنظر را کشید. اگر تقعر منحنی رو به پایین باشد مقدار رنگ کانال کاهش و اگر رو به بالا باشد مقدار رنگ افزایش خواهد یافت. البته این نمودار خیلی خیلی پیچیده تر از این حرف هاست.
فصل هفتم : تنظیم تصاویر
Hue/Saturation: با استفاده از این پنجره می توانید رنگ لایه و یا ناحیه ی انتخابی خود را تغییر دهید. کافیست که نوار لغزنده ی Hue را جابجا کنید و شاهد تغییر طیف پیکسل ها باشید! از این نوار برای تغییر رنگ چشم، مو و… استفاده می شود. پیشنهاد می کنیم که حتما چند کار fun را با آن امتحان کنید!! البته ناحیه ی مدنظر خود را باید با یکی از ابزارهای انتخاب، انتخاب کرده باشید در غیر این صورت کل لایه تغییر پیدا می کند. با استفاده از نوار لغزنده ی Saturation می توان غلظت رنگ ها را تنظیم کرد. این مقدار اگر مینیمم باشد تصویر سیاه و سفید خواهد شد (راه اول سیاه و سفید کردن تصاویر به صورت مناسب). نوار لغزنده ی Lightness هم پیکسل ها را به صورت ابتدایی و یکنواخت تیره و روشن می کند.
فصل هفتم : تنظیم تصاویر
(شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا در فتوشاپ این همه گزینه های تکراری هست. در جواب باید بگوییم که هر طراح پس از کسب مهارت از شیوه های خاص خودش طراحی را دنبال می کند. چون طراحی یک روند صفر تا صد و استاتیک نیست. بنابراین باید در تمامی روش های ممکن برای طراحی یک پروژه، گزینه های در دست طراح کامل باشند.)
Black & White: دومین راه اصولی سیاه و سفید کردن یک تصویر بدون آسیب زدن به مد آن
Photo Filter: استفاده از این گزینه مثل این است که تصویر را در پشت یک طلق رنگی قرار بدهیم. (شدت رنگ این طلق (!) از طریق نوار لغزنده ی Density قابل تنظیم است). فیلترهای این گزینه می توانند در گرم و سرد کردن تصاویر یاری رسان باشند.
فصل هفتم : تنظیم تصاویر
Invert: نگاتیو کردن
تا همین جا بررسی زیرمجموعه های گزینه ی Adjustments را متوقف می کنیم. چرا که این گزینه ها چیزی نیستند که بتوان با خواندن تئوری شان مهارت به دست آورد. اما از کار کردن با تک تک زیرمجموعه های Adjustments و فهمیدن کار آن ها غافل نشوید. چرا که امکانات بسیار مهمی در همین منو گنجانده شده است. زیرمجموعه های Adjustments بیشتر در آتلیه های عکاسی مورد استفاده قرار می گیرند.
به جای استفاده از منوی Adjustments می توان از پنل Adjustments که یکی از کارآمدترین پنل های فتوشاپ است و شامل گلچینی از بهترین های این منو است استفاده کرد. این پنل به اندازه ای کامل هست که بتواند جایگزین گشت و گذار در آن منوی عریض و طویل بشود. با انتخاب هر کدام از آیکون های این پنل همان پنجره ها منتهی در ظاهری شبیه به پنل و بسیار شکیل تر باز می شوند. البته تغییراتی که از طریق منو ایجاد می کنیم مستقیم بر تصویر اعمال می شوند ولی تغییراتی که از طریق پنل اعمال می کنیم بر روی یک لایه ی خالی اعمال شده و لایه ی فوق به لایه ی اصلی سنجاق می شود (این دو در عمل هیچ تفاوتی ندارند؛ اما حالت دوم بهتر است چرا که اگر تغییرات را نپسندیدیم کافی است لایه ی تغییرات را حذف کنیم).
به بررسی ادامه ی منوی Image می پردازیم.
سه گزینه ی بعدی این منو یعنی Auto Tone، Auto Contrast و Auto Color عزیز دردانه های فتوشاپ هستند! اگر هنوز مهارت کافی برای کار کردن با زیر مجموعه های Adjustment را ندارید می توانید از این سه گزینه استفاده کنید که در آن ها فتوشاپ به صورت معجزه آسایی تصاویر خراب را به صورت اتوماتیک درست می کند. می توانید از یکی از این گزینه ها و یا بیشتر در یک تصویر استفاده کنید تا به نتیجه ی مطلوب برسید.
گزینه ی بعدی Image Size است که با آن می توان به تغییر ابعاد تصویر پرداخت. در قسمت Fit To می توان آن را به ابعاد کاغذهای مرسوم در آورد و یا با وارد کردن طول و عرض و انتخاب واحد آن را به صورت دستی تغییر داد. در صورتی که زنجیر بین طول و عرض فعال باشد (یعنی به رنگ آبی که با کلیک کردن روی آن به صورت فعال/غیرفعال در می آید) نسبت اصلی طول به عرض حفظ خواهد شد (فعال بودن زنجیر توصیه می شود).
فصل هفتم : تنظیم تصاویر
گزینه ی Canvas Size برای تغییر اندازه ی بوم استفاده می شود. حالا چه این تغییر اندازه (Crop) کاهشی باشد و چه افزایشی (اگر یادتان باشد قبلاً گفتیم که می توان با کشیدن مرزهای Crop رو به بیرون بوم را بزرگتر کرد). اما امکان اختصاصی این پنجره فلش ها هستند که می توانند مرزهای موردنظر ما را از تصویر اولیه و ثانویه سنجاق کنند. برای مثال اگر فلش سمت راست و بالا انتخاب شود و درصد بوم را زیاد کنیم تصویر ثانویه بزرگتر خواهد بود. پس مقداری فضا اضافه می آید و چون جهت فلش گزینه ی انتخابی ما به مرزهای بالا و راست اشاره می کند پس در این دو مرز سنجاق خواهد شد و اندازه ی بوم از سمت پایین و چپ گسترش خواهد یافت (در مورد کاهش اندازه بوم نیز صدق می کند). اگر گزینه ی Relative تیک دار نباشد مقادیری که در طول و عرض نوشته شده اند طول و عرض کامل تصویر خواهند بود؛ اما اگر این گزینه تیک دار باشد مقادیر طول و عرض تنها مقدار کاهش یا افزایش تصویر را مشخص می کنند (اگر عدد مثبت باشد اضافه و اگر منفی باشد کاهش خواهد یافت) که این مقادیر به درصد و از نوار کشویی سمت راستشان می توانند به واحدهایی نظیر پیکسل و… تغییر پیدا کنند. اگر فلشی انتخاب نشود گسترش و یا کاهش از چهار طرف یکسان خواهد بود. همچنین در قسمت Convas extension color می توان مشخص کرد که فضای خالی ایجاد شده چه رنگی داشته باشد.
فصل هفتم : تنظیم تصاویر
از گزینه ی Image Rotation برای چرخش تصویر استفاده می شود. زیر مجموعه های این گزینه عبارتند از ۱۸۰ که تصویر را ۱۸۰ درجه می چرخاند و دو گزینه ی بعدی که تصویر را ۹۰ درجه می چرخانند (CW یعنی در جهت عقربه های ساعت (ساعتگرد) و CCW یعنی بر خلاف جهت عقربه های ساعت (پادساعتگرد)؛ البته در نسخه ی ۲۰۱۵ دیگر به صورت مخفف نوشته نشده اند). همچنین با گزینه ی Arbitrary می توان درجه ی دلخواه را وارد کرد. با استفاده از دو گزینه ی Flip Canvas Horizontal و Flip Canvas Vertical نیز می توان بوم (کل پروژه) را به صورت عمودی و افقی آینه وار چرخاند.
نکته: در صورتی که قصد اعمال تغییرات منوی Image Rotation را تنها بر روی یک لایه (و یا ناحیه ی انتخابی) دارید و نه بر روی کل پروژه کافی است که ابتدا آن لایه یا ناحیه را با Ctrl+T انتخاب کرده و سپس در نوار ابزاری که نمایش داده می شود تنظیمات موردنظر را وارد کنید. برای مثال با گذاشتن یک منفی ساده در پشت عدد موجود در W می توانید تصویر را به صورت آینه وار بچرخانید و…
نکته ی بسیار مهم: در نوار ابزاری که در نکته ی بالا به آن اشاره شد دو متغیر با نام های X و Y وجود دارند که موقعیت لایه/ناحیه ی انتخابی را در صفحه ی مختصات پروژه مشخص می کنند. گاهی اوقات که وسط چین کردن لایه ها (نسبت به محور عمودی، افقی و یا هر دو) حائز اهمیت است کافی است که نصف طول و عرض را در جعبه ی این متغیرها وارد کنیم.
گزینه ی Crop برای بریدن تصویر استفاده می شود. برای بریدن تصویر پس از انتخاب ناحیه ی موردنظر توسط ابزار برش سه راه وجود دارد: ۱- کلیک کردن بر روی تیک موجود در نوار ابزار. ۲- فشردن کلید اینتر. ۳- انتخاب این گزینه!!! crazy.gif 
با استفاده از گزینه ی Duplicate نیز می توان یک کپی به عنوان بک آپ از پروژه گرفت تا در صورت انجام تغییرات مخرب نسخه ای از پروژه ی قبلی باقی بماند.
آخرین نکته ای که در این فصل بیان می شود گزینه ای در نوار ابزار Move Tool به نام Show Transform Controls است که اگر تیک دار شود این امکان را می دهد که در صورت انتخاب این ابزار حاشیه ای دور لایه ی فعال و یا ناحیه ی انتخابی نشان داده شود تا اعمال تغییرات با آگاهی بیشتری صورت بگیرد.

 

 

admin
۲۳ بهمن ۱۳۹۵
948 بازدید